De meest voorkomende stikstof aanvraag is voor een bedrijfsverzamelpand. Een bedrijfsverzamelpand, ook wel multi tenant gebouw genoemd, is een gebouw met verschillende bedrijfsruimtes. Hierdoor is het geschikt voor zowel zzp’ers als ondernemers met personeel. In dit artikel vertellen we je hoe we een AERIUS-berekening voor een bedrijfsverzamelpand maken.
In een AERIUS-berekening wordt naar alle vormen van stikstofuitstoot gekeken en de berekening is op te delen in twee fases: de aanlegfase en de gebruiksfase.
Aanlegfase
De grootste uitstootfactor in de aanlegfase is het materieel dat wordt gebruikt om het pand te realiseren. Alle machines creëren uitstoot bij het vervoer naar de bouwlocatie en tijdens de draaiuren die nodig zijn voor de realisatie. De machines lopen voornamelijk op diesel, deze motoren stoten naast stikstof ook veel fijnstof uit. Deze stoffen zijn beide in overvloed erg schadelijk voor de natuur.
Daarom moet er een stikstofberekening worden gemaakt om er zeker van te kunnen zijn dat omliggende natuurgebieden niet hieronder leiden. Daarom zijn projecten die dichtbij natuurgebieden gelegen zijn soms erg lastig te realiseren. Gelukkig is hier omheen te werken door het materieel grotendeels elektrisch in te zetten, en zo de plaatselijke uitstoot sterk te verminderen. Helaas is elektrisch materieel nog niet algemeen beschikbaar en daarom is het vele malen duurder, en dit kan dus niet altijd een oplossing zijn.
Verder is het mogelijk om gebruik te maken van intern salderen. Hierbij wordt de uitstoot van de huidige situatie in kaart gebracht en deze tegen de uitstoot van de aanleg van het nieuwe pand gehouwen. Denk hierbij aan het jaarlijkse gasverbruik van de huidige situatie vergeleken de uitstoot van de draaiuren van het materieel maakt bij de realisatie van de nieuwe situatie.
Gebruiksfase
In de gebruiksfase zijn de dagelijkse verkeersbewegingen van en naar de desbetreffende voorziening de grootste uitstootfactor. Om deze in kaart te brengen wordt er een berekening gemaakt voor de geschatte verkeersgeneratie.
Dit wordt gedaan op basis van de CROW getallen, dit zijn de benodigde of gewenste aantal parkeerplaatsen bij nieuwbouwlocaties die worden bepaald op basis van parkeerkencijfers of op basis van parkeernormen. Parkeerkencijfers zijn op de praktijk gebaseerde cijfers van de verwachte parkeerbehoefte. Parkeernormen staan voor het aantal vereiste parkeerplaatsen per type bestemming. Deze normen worden bepaald door gemeenten, en maken deel uit van hun parkeerbeleid. Parkeerkencijfers kunnen hiervoor input leveren.
Voor het maken van een inschatting van de hoeveelheid autoverkeer dat wordt gegenereerd bij nieuwe ontwikkelingen, zijn kencijfers verkeersgeneratie ontwikkeld. Onder verkeersgeneratie wordt hierbij de totale hoeveelheid gemotoriseerd verkeer (exclusief openbaar vervoer) verstaan die gedurende een gekozen tijdsperiode naar de desbetreffende voorziening toe rijdt en hiervan wegrijdt.
Deze generatie wordt in AERIUS ingetekend tot de dichtstbijzijnde snelweg/ N-wegen. Hierbij kan namelijk worden aangenomen dat het verkeer wordt opgenomen in de huidige verkeersstroming.
Wat zijn de volgende stappen
Nadat de berekeningen voor de aanleg en de gebruiksfase zijn gemaakt, wordt er een rapport opgesteld. Hier blijkt uit of de stikstofdepositie schadelijke gevolgen heeft voor nabijgelegen natuur. En als dit het geval is, moet men kijken hoe de uitstoot kan worden verminderd. Dit wordt bijvoorbeeld worden gedaan door het ingezette materieel elektrisch in te zetten, of door intern te salderen.
Bij een aanpassing van het materieel is het aan de gemeente om te controleren of de bouw instelling zich houdt aan het soort afgesproken materieel en de draaiuren die worden gemaakt. Als dit niet gebeurt, is er niet meer met zekerheid te zeggen dat de uitstoot niet te veel wordt en de omgeving er niet onder lijdt.
Meer weten over een stikstofberekening voor een bedrijfsverzamelgebouw? Neem contact met ons op: info@stikstofberekenen.nl
Dit artikel is geschreven voor David Hoekman.