Angst voor een nieuwe stikstofcrisis

Een déjà-vu voor de Provincies, wederom dreigt de stikstofcrisis infrastructurele plannen te dwarsbomen. In 2019 kwam door een uitspraak van de Raad van State projecten stil te liggen doordat het stikstofbeleid (PAS) onvoldoende was.

Hetzelfde dreigt weer te gebeuren, ditmaal gaat het niet over de stikstof aanpak maar over de manier waarop stikstof gemeten wordt. Bij de aanleg van nieuwe wegen wordt de invloed beperkt tot 5 kilometer, alles wat daarbuiten belandt telt niet mee. Dit terwijl voor bijv. de veehouderij lange afstanden wel tellen. Volgens de Raad van State is dit verschil niet onderbouwd.

In vergelijking met 2019 treft de uitspraak ditmaal veel minder projecten, maar wel zijn essentiële wegenprojecten hierdoor onzeker geworden. Een ander verschil is dat de rekenmethode nog niet definitief is afgekeurd, de overheid krijgt tijd voor betere onderbouwing.

Het PAS werd destijds van tafel geveegd als een ‘rekentruc’ om onder de Europese regelgeving uit te komen, ditmaal blijkt het ministerie wederom creatief bezig te zijn met becijferen. Volgens de wetenschap kan je zo’n 90% van de stikstofoxiden helemaal niet in kaart brengen. Waar het ministerie de onderbouwing dus vandaan gaat halen is nog maar de vraag. 

Lees hier meer over deze nieuwe stikstofcrisis voor wegen: NRC (04/03/2021) & Volkskrant (20/01/2021)

Wil je meer weten over ons werk? Neem contact op .

AERIUS berekening aanvragen